Współpraca
Nasza Katedra podejmuje wspólpracę z przemysłem, a także z innymi jednostkami badawczymi na wielu polach: od konkretnych rozwiązań projektowych, przez prace eksperymentalne do opracowań teoretycznych.
Nasza Katedra podejmuje wspólpracę z przemysłem, a także z innymi jednostkami badawczymi na wielu polach: od konkretnych rozwiązań projektowych, przez prace eksperymentalne do opracowań teoretycznych.
NESZE REALIZACJE:
Kryteria projektowe elementów nośnych i urządzeń transportowych
Osoba odpowiedzialna: prof. dr hab. inż. Stanisław Wolny, dr inż. Filip Matachowski
Aby było możliwe zaprojektowanie, ocena bezpieczeństwa i czasu eksploatacji w wybranych układach mechanicznych, np. urządzeniach transportowych górnictwa i hutnictwa (wyciągi szybowe, suwnice pomostowe) konieczne jest kilka kroków poprzedzających. W takich przypadkach przeprowadzana jest analiza dynamiczna pracy elementów dla wszystkich możliwych stanów ruchu. Następnie realizowane są badania, których celem jest określenie rzeczywistych obciążeń. W końcowym etapie, po przeprowadzeniu analizy wytrzymałościowo-zmęczeniowej, uwzględniając przepisy konstrukcyjne oraz bezpieczeństwa, można skorzystać z nowoczesnych narzędzi MES, a także poszerzonej w stosunku do zwyczajowych wytycznych projektowych teorii konstrukcji, i podać końcowe kryteria służące zaprojektowaniu urządzenia lub konstrukcji.
Drewniane zbrojenie szybów górniczych
Osoba odpowiedzialna: dr hab. inż. Marek Płachno, prof. AGH
W ostatnim okresie badano parametry zbrojenia szybowego gwarantujące pełne bezpieczeństwo eksploatacji szybów wyposażonych w drewniane dźwigary. Dla takich dźwigarów z prowadnikami drewnianymi odpowiednie normy nie określają dopuszczalnego ubytku pierwotnego wymiaru przekroju ani trwałego odkształcenia. Z tego powodu dla oszacowania zużycia drewnianego zbrojenia zaproponowano nowy parametr nazwany: wymaganą sztywnością prowadników i dźwigarów w szybie. Opracowano algorytm umożliwiający wykorzystanie tego pomysłu do celów praktycznych.
Diagnostyka metodami nieniszczącymi
Osoba odpowiedzialna: dr inż. Bogusław Ładecki
Badania diagnostyczne konstrukcji wymagają użycia specjalistycznej aparatury. Korzystając z zaawansowanego zaplecza naszej Katedry (Laboratorium badań nieniszczących) współpracujemy z różnymi firmami, które zlecają nam ocenę stanu konstrukcji lub elementów maszyn. Do przykładowych realizaji należą: ocena stanu urządzeń kolei linowej, ocena elementów pras wulkanizacyjnych, pomiary grubości elemntów silnika parowozu.
Diagnostyka mostu przeładunkowego
Osoba odpowiedzialna: dr inż. Bogusław Ładecki
Badania diagnostyczne konstrukcji mostowej wymagały zastosowania metod tensometrycznych służących do pomiaru odkształceń w rzeczywistych warunkach eksploatacji obiektu. Zastosowano specjalistyczny sprzęt naszego Laboratorium badań z zastosowaniem tensometrii.
Pomiary eksploatacyjne skipu górniczego
Osoba odpowiedzialna: dr inż. Bogusław Ładecki
Projekt przewidywał pomiary sił, przyspieszeń oraz naprężeń w cięgnach skipu w szybie R-I Zakładów Górniczych "Rudna". Do pomiaru parametrów eksploatacyjnych w skipie użyto aparatury Laboratorium badań z zastosowaniem tensometrii.
Analizy konstrukcji metodą elementów skończonych MES
Osoba odpowiedzialna: dr inż. Filip Matachowski
Katedra przeprowadza zlecone analizy wytrzymałościowe różnych obiektów inżynierskich, obejmujące modelowanie i obliczenia Metodą Elementów Skończonych (MES). Poniżej przykładowe badane obiekty, ich modele oraz wykresy naprężeń.