Zmęczenie w połączeniach nitowych w konstrukcjach lotniczych
Osoba odpowiedzialna: prof. dr hab. inż. Andrzej Skorupa, prof. dr hab. inż. Małgorzata Skorupa, dr hab. inż. Tomasz Machniewicz, dr inż. Adam Korbel
Własności zmęczeniowe połączeń nitowych i nitów wykazują dużą zależność od parametrów związanych z ich geometrią oraz technologią wykonania. Zanalizowano wpływ bardzo wielu czynników, ze szczególnym uwzględnieniem wielkością siły, z jaką nity zostały zakute, znaczenia siły tarcia między blachami, wpływu wtórnego zginania. Oprócz rozwiązań znanych z literatury zaproponowano dwie nowe techniki optyczne stosowane do badań połączeń nitowych w warunkach odpowiadających rzeczywistej pracy konstrukcji.
Jako synteza prac nad zmęczeniem, w szczególności połączeń nitowych, powstała monografia "Riveted lap joint in aircraft fuselage. Design, analysis and properties." (aut.: A. Skorupa i M. Skorupa).